🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Висока миза

Държавата ще опита да ограничи хазарта, а и участниците на пазара, с нов закон

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Само за година Министерството на финансите покачи на няколко пъти залога за хазартния бизнес. Последната оферта е за изцяло нов ресорен закон, с който да допусне значително по-малко играчи.

Сегашният вариант не се различава от предходните идеи за промени - по-стриктен контрол, опит за узаконяване на онлайн залаганията и държавен монопол за тото и лото игрите. Посока, избрана от немалко страни в ЕС.

Идеята да има ясни правила и засилен контрол на пазара е добра. Въпросът обаче е в нейното изпълнение на практика. Бизнесът вече прогнозира, че част от разпоредбите ще ограничат навлизането на нови играчи на пазара и ще доведат до неговото окрупняване. Негативни коментари събраха и повишените финансови и технически изисквания към казината, както и забраната за такива обекти в хотели в близост до училищата.

Окончателният вариант на закона ще влезе в парламента не по-рано от октомври. А дотогава Държавната комисия по хазарта ще трябва да обобщи и прецени кои от предложенията на бизнеса, получени след серия от обществени дискусии, да отрази в проекта.  

Е-ограничения

Едно от най-обсъжданите предложения е за узаконяването на онлайн хазарта. Индустрия с постоянен  ръст в световен мащаб, за която Европа все още търси подходяща регулация (виж карето). Официална статистика липсва, но според представители на бранша сайтовете за залагания и игри само на български език са стотици. В момента те оперират на ръба на закона, тъй като липсва регулация на тяхната дейност, която да ги накара да плащат данъци. Сега финансовото министерство се опитва да запълни тази нормативна дупка, като предвижда компаниите да могат да се лицензират както останалите организатори на хазартни игри.

Едно от основните изисквания към онлайн операторите е сървърите им да са на територията на страната и да е осигурена връзка с Националната агенция за приходите с идея да се следят оборотите.

Дотук с овациите. От текста в проекта не става ясно дали изискването е за централния сървър на компаниите. Много от тях оперират на няколко континента и подобно условие за тях практически е неизпълнимо, а това означава, че автоматично от българския пазар за онлайн залагания ще отпаднат най-големите и светли международни компании. "Има чисто технологичен начин правителството да получи достъп до нужната му информация. В Италия например има същото изискване. "Не преместихме сървъра си там, но осигурихме на тяхната приходна агенция връзка с нашия сървър. Всичко е прозрачно – колко печелим ние, каква е печалбата на клиента", обяснява мениджър на една от международните компании за онлайн залагания.

Според адвокатите на други дружества с интерес към българския пазар изискване онлайн операторите да поддържат сървърите си на територията на страната има в полския проектозакон. Този текст според тях е една от причините Европейската комисия да замрази полския проектозакон за хазарта. Аргументът е, че това ограничава достъпа до пазара на компании от други страни членки. Друго сходство между полския и българския проект е изискването онлайн операторите да имат най-малко по един аналогов пункт за приемане на залози и изплащане на печалби за всяка от 28-те административни области в страната. Първо, това обезсмисля бизнес модела на онлайн операторите. А освен това на тези условия в момента отговаря само "Еврофутбол", собственост на Васил Божков. От компанията неведнъж са заявявали, че онлайн букмейкърите, които не плащат данъци в България, са нелоялен конкурент.

Има и много други неясноти – например при изискването за пет години опит за съответната хазартна дейност не е изрично посочено къде трябва да е придобит той –  само в България (което би ограничило навлизането на чужди компании на пазара) или и се приема и натрупаният стаж по други географски ширини.

Появява се и друг въпрос - доколко държавата ще успее да се справи с предизвикателството "регулация на онлайн хазарта", при положение че все още нито една европейска страна не е намерила идеалното решение. Причината е, че всяко ново ограничение, което се опитва да въведе дадено правителство, бързо се преодолява от нелегалните сайтове. И дори под друг интеренет адрес, те продължават да работят.

Стани голям 

Още на първото  публично обсъждане на проектозакона, председателят на Държавната комисия по хазарта Калоян Кръстев заяви, че с него се цели окрупняване на пазара. По думите му малките обекти често са в сивия сектор и за да излязат на светло, трябва да се обединят. С този аргумент се предлага да се завиши изискването за броя на игралните автомати в казината и залите в зависимост от броя на жителите на населеното място. Въвежда се и изискване за направени инвестиции. Компаниите ще трябва да са вложили в страната от 200 хил. евро (за игрални автомати) до 1 млн. евро (за казино) в зависимост от различните видове хазартни игри.

От Асоциацията  на производителите и организаторите от игралната индустрия (БТАПОИ) обясняват, че е добре да се изискват инвестиции, но праговете трябва да се намалят  наполовина предвид кризата и свития с около 40% пазар. В текстовете има и едно изискване, което е в разрез с нормалната инвестиционна логика – организаторите на хазартни игри първо трябва да направят съответната инвестиция според вида дейност и след това могат да кандидатстват за лиценз пред комисията по хазарта. От асоциацията предлагат да се изисква инвестициите да се направят до 1 година след получаването на лиценз за съответната дейност.  

Твърде крайни 

В проекта има и нови санкции. В стремеж да бъде безкомпромисен към нарушителите регулаторът понякога ще е твърде суров: "Контролът трябва да се засили, но не да минава в крайност, която да пречи на бизнеса. Някои от текстовете налагат прекомерни изисквания, които могат да парализират сектора", обяснява представителя на асоциацията Надя Христова и дава пример: предложението комисията да може да отнема издадени лицензи, ако дадено дружество има неплатени задължения към бюджета. Така дори за забравена глоба може да се стигне до отнемане на лиценз. Редно е да се даде някакъв гратисен период за погасяване на задълженията или пък да се сложи определен праг. В противен случай ще се създаде предпоставка за субективни преценки от страна на регулатора.

Други представители  на хазартния бранш пък възнегодуваха срещу ограничителните текстове, които определят на какво разстояние от училищата трябва да се намират хазартните обекти. Проблемът е, че е отпаднало изключението за тези, които са разположени в хотели с три и повече звезди. Така от шест казина в София, които отговарят на изискванията да носят това наименование и по новия закон, пет ще трябва да затворят, дадоха пример представители на сектора. Техните аргументи са, че и в момента непълнолетните не се допускат в игралните зали, а поставено по този начин, изискването ще означава много обекти да затворят, въпреки че са изрядни по другите критерии на закона.

От асоциацията посочват, че в проектозакона има  много недоизяснени казуси. Например в документа е посочено, че може да се произвежда само оборудване, което е одобрено от Българския институт по метрология. Той обаче не е акредитиран за други страни и се получава така, че фирмите ще могат да произвеждат само по зададените за българския пазар изисквания. А 70-80% от продуктите на българските производители на игрално оборудване са предназначени за износ. "Затова предлагаме сертификатът от Българския институт по метрология да се изисква само за съоръжения, които са предназначени за българския пазар", обяснява Надя Христова от асоциацията.

Преди да бъдат гласувани, предлаганите промени трябва да получат одобрение от Европейската комисия. На фона на надигащата се вълна недоволство от страна на онлайн организаторите на хазартни игри обаче нищо чудо от Брюксел да удавят проекта във въпроси. Дотогава остава надеждата, че регулаторът ще се съобрази и с част от предупрежденията на бизнеса.

Онлайн игрички

Да бъде или да не бъде. Това е въпросът, на който търсят отговор много от страните, когато става въпрос за онлайн хазарт. Решение на Съда на ЕС отпреди няколко месеца даде правото на държавите от общността да забраняват на територията си дейността на хазартни компании от други страни - членки на ЕС. Делото беше заведено от две британски букмейкърски къщи, които подадоха жалба срещу забрана на дейността им, наложена от холандското правителство. Европейският съд обаче постанови, че хазартът не е покрит от европейската правна гаранция за развиване на бизнес дейност навсякъде в съюза и правителствата имат право да го забраняват, за да защитят потребителите от измама. Въпреки това все повече правителства поемат по пътя на Великобритания и Италия, като въвеждат лицензионнни режими за онлайн хазартните компании. Според хора от бранша скоро този път ще поемат и САЩ и Германия, които в момента забраняват всякакви онлайн хазартни игри. Забраненият плод обаче е най-сладък, а и във века на високите технологии подобни ограничения работят трудно. И въпреки тях в сайтовете за онлайн покер например е пълно със залагащи американци. Има и още нещо - в световен мащаб пазарът за онлайн хазарт нарасна от почти минимални суми през 2000 г. до приблизително 26 млрд. евро през 2009 г. по данни на H2 Gambling Capital. Това е само 8% от общия пазар за хазарт, но докато онлайн секторът продължава да расте с 13% на година, традиционният офлайн сегмент постепенно се стеснява. Кой не иска поне част от тези милиарди да влязат в хазната му под формата на данъци?

Мечтан монопол

Ако мине в парламента, законопроектът отново ще даде дълго жадувания от тотализатора (а и от държавната лотария) монопол. Подобна политика е непазарна и противоречи на европейското законодателство. Но в този специфичен сектор много страни - членки на ЕС, разрешават само държавни оператори въпреки несъгласието на съюза. Аргументът за българските е, че така ще се увеличат приходите на двете държавни дружества, за които правителството вече обяви, че ще се слеят. Източници от финансовото министерство твърдят, че следващата крачка е финансовото им управление също да мине към министерството на Симеон Дянков, тъй като в момента се управляват неефективно.  

В заварено положение в момента е частната компания "Евробет", която притежава още от 2006 г. лиценз за провеждане на числови игри, конкурентни на тотото. В края на мандата на предишното правителство Държавната комисия по хазарта даде ново разрешение на "Евробет" за организиране на още числови игри за срок от 10 години. Така компанията с мажоритарен собственик Васил Божков (акционер в букмейкърската агенция "Еврофутбол" и "Нове холдинг") получи шанс за развитие на бизнеса си в момент, когато тотото губи приходи. Новите разпоредби няма да променят това статукво, тъй като издадените разрешения ще важат до изтичане на срока им.
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-@
    J.J.
    • - 1
    • + 7

    Поредното законче в услуга на някой...

    Нередност?
  • 2
    musashii avatar :-|
    musashii
    • - 1
    • + 11

    Черепа отново се опитва да забрани на залагащите да играят в Интернет.Въпроса е защо никой нормален играч не залага в Еврофутбол.И отговора е защото коефициентите са просто смешни в сравнение с другите заложни къщи.И приказките че онлайн къщите нямали толкова разходи затова предлагали по-високи коефициенти са прикзаки за наивници.Уил Хил и Ладброукс имат и онлайн залагания ,както и заложни къщи във Великобритания.И коефициентите има са много по-високи от тези на Черепа.

    Нередност?
  • 3
    unknoun avatar :-|
    Чичо Ваньо
    • - 1
    • + 7

    Браво за статията!Така направен закона ще осигури частен монопол за единственият български букмейкър.Интересен е въпроса : Защо толкова години на пазара не се появи втори букмейкър ?

    Нередност?
  • 4
    epoc avatar :-|
    epoc

    Така, а след като приемат закона, как ще забранят онлайн залаганията в чужбина, като вече всеки втори има кредитна карта? Пак ли ще трябва да плащаш за VPN за да можеш да правиш нещо, без държавата да те арестува?

    Нередност?
  • 5
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'
    • - 1

    Аз пък съм на абсолютно крайното становище да се забраят изцяло залаганията, игралните зали и казината. И в тази посока има примери, при това става дума за развити държави, макар и извън ЕС. Това е единствения начин да се спре попадането в зависимост от разни лихвари, мутри, пък и банки, което води най-често до разоряване на семейството. На когото му се залага или играе - Белград и Солун са на един хвърлей място, Атина и Букурещ и те не са далече...
    Интернет-залаганията могат да се спрат много лесно. Достатъчни са няколко ограничителни мерки към доставчиците и трафикът ще секне.
    А за сървърите в България си имаме си имаме Нет-Батман в ГДБОП. Той поне знае как да вдига пушек и да конфискува дискове...

    Нередност?
Нов коментар